KAZUISTIKA...TO JE VĚDA...
KAZUISTIKA
1) osobní anamnéza
-> průběh před porodem (matka kuřačka, alkohol, nemoci, pracovní vyčerpanost,..),
-> porod (+následky)
-> doba matčiny mateřské dovolené
-> nemoci v dětství, návštěvy lékařů
-> vývoj řeči, chování a projevy v dětství
-> mateřská škola (jak ji snášel, zapojení do kolektivu..)
-> zápis na základní školu, studium na ZŠ
-> záliby,koníčky
2) rodinná anamnéza
-> matka, otec, sourozenci (jména, dat.narození, vzdělání, zaměstnání, zásadní nemoci, patolog.jevy..),
-> prarodiče (jména, dat.narození, zaměstnání, něco neobvyklého..), chování prarodičů
-> situace kolem rodiny
-> důvod proč je v ústavu
-> společné aktivity rodiny (dovolená, výlety,..)
-> jak vypadal byt rodiny
-> oblečení, hygiena
-> školní pomůcky dítěte
-> poměry mezi manželi
-> vztah rodičů k dětem
-> sociálně patolog.jevy
3) ústavní anamnéza
-> v kolika ústavech byl
-> od kterého data umístěn u ústavu
-> nemoci, které má; léky
-> u kterých doktorů byl na vyšetření při vstupu do ústavu
-> vztahy s vychovateli i ostatními dětmi,
-> samostatnost, samoobsluha, pořádek ve věcech
-> zájem dítěte o rodiče a zájem rodičů o dítě
-> pobyt dítěte v rodině (mají-li zájem)
-> chování dítěte v přítomnosti rodičů
-> hostitelská péče (bere si dítě na víkendy, úplně někdo cizí, nemá dítě v rod.listě..)
-> kolektiv ústavu
-> výchovné problémy
-> záliby a koníčky
-> trávení volného času, osobnost dítěte (extrovert, introvert, temperament, talent, vlastnosti, sklony k hysterii,..),
-> příprava na vyučování (sám, s dopomocí, nerad dělá domácí úkoly, procvičovat psaní, čtení, počítání, rád kreslí..)
-> pokusy dítěte o útěk
-> vybíravost v jídle
-> sklony k hygieně
4) školní anamnéza
-> jaká škola, třída (vymyslet nebo v zadání), výchovná skupina (max. 6-8 členů) , atd.
-> vztah k učitelům a spolužákům
-> začlenění do kolektivu (problémové, bezproblémové-> krádeže, zcizování)
-> prospěch a zvládání učiva (průměr v určité třídě)
-> přístup k přípravě na vyučování + plnění domácích úkolů
-> výchovné problémy (zapomínání pomůcek, kouření, záškoláctví) až po patologické jevy
-> případné dis- a kdo diagnostikoval (PPP v město)
-> rozpis klíčových předmětů (určit sami) (ČJ, MAT, cizí JAZ, HV, VV, PV)
a) ČJ -> úroveň čtení, psaní + gramatiky, špatné držení psacího náčiní
b) MAT -> počty, geometrie, číselná řada, špatné uchopení rýsovacího náčiní
c) cizí JAZ- > u postiženého se nevyučuje; čtení textu, slov. zásoba, sestavování vět; (na SOŠ se vyučují dva cizí jazyky)
d) VV -> držení tužky, úroveň kresby (např. 12 let -> úroveň projevu odpovídá 3. rokům), úroveň představivost, fantazie; co má dítě rádo (omalovány, práce s barvami, atd.), úroveň jemné motoriky
e) HV -> schopnost zpívat, improvizovat, zápis not, pasivita, reprodukce zvuku pohybem (tanec apod.), hra na nástroj
f) PV -> zručnost, oblíbený materiál pro výrobu, pěstitelské práce, práce v dílnách (dřevo, keramika), vaření a pečení
5) prognóza dalšího vývoje
-> vývoj zdravotního stavu
-> zajištění lékařské péče (lékaři, lázně)
-> zajištění asistenta (SPC)
-> doporučit pestrost stravy (cukrovka 6x denně)
-> volnočasové aktivity -> na které se zaměřit (co dítě baví a nebaví)
-> případná změna ve vyučování (na co se zaměřit, posílit diktáty apod.)
-> problematika bydlení na pokojích; vztahy v kolektivu (velikost pokoje apod.)
-> co se bude dít s dítětem v 18 letech
o Dům na půli cesty -> zajištění ubytovny, chráněné bydlení
-> motivovat dítě k práci, vysvětlit funkci Úřadu práce (co a jak)
-> vysvětlit kdo e to KURÁTOR na MÚ
* Ústavní péči a její ukončení rozhodují soudy
* hostitelská péče -> rodina si bere dítě z cizí rodiny na víkend