HRY pro všestranný rozvoj dítěte
HRY pro všestranný rozvoj dítěte
I. Celková pohyblivost
J zahrnuje soubor důležitých pohybů,které si dítě musí osvojí.
během prvních šesti let svého života se musí naučit sedět,udržet se vzpřímené,plazit se, lézt po čtyřech,kutálet se,běhat,chodit,poskakovat.
J Všechny tyto pohybové aktivity musí být vykonávány koordinovaně,harmonicky a čistě
J Cvičení v této kapitole mají přispět k lepší koordinaci důležitých částí těla.
A) Věk 2 až 3 rok
♥ 1)Dítě se má přemístit z jedné místnosti do druhé (lezením po čtyřech,ztěžka jako slon,tichounce jako myška,nemotorně kachna,s hlavou co možná nejvíce zvednutou jako žirafa,pružně jako kotě.)
♥ 2)Dítě skáče jako žába a napodobuje její kvákání
♥ 3)Dítě podlézá stůl (za pomoci rukou a nohou) tam a zpět,nejdříve se plazí po břiše,zpět po zádech.
♥ 4)dítě se kutálí po podlaze od jedné zdi ke druhé
♥ 5)Dítě leze po kolenou se vzpřímeným trupem,s pažemi podél těla
♥ 6)dítě dělá kotrmelce
♥ 7)Dítě se stočí do klubíčka pod pokrývku.Na znamení z úkrytu co nejrychleji vyleze.
♥ 8)Dítě stojí co možná nejdéle na jedné noze (asi dvě vteřiny).pak dělá totéž na druhé noze.
♥ 9)dítě napodobuje větrný mlýn.S roznoženýma nohama,které zůstávají stát pevně na místě,natahuje paže do stran.
♥ 10)Dítě kráčí vzpřímeně s knížkou na hlavě
♥ 11)dítě leze po čtyřech a na zádech nese časopis
♥ 12Dítě obchází o špičkách stůl,vrací se opačným směrem po patách
♥ 13)Dítě vykopává nohu do vzduchu .Střídá pravou a levou nohu.
♥ 14)Dítě musí co nejrychleji sebrat předmět ležící na podlaze.
♥ 15)Dít chytá míč,který mu házíte.Jakmile se mu to daří,začnete od něho trochu odstupovat.
♥ 16.)Dítě čekává míč ve dřepu a vy ho hodíte do takové výše,jako by stálo.Opakujte cvičení a měňte polohy.
♥ 17)Vyznačte na podlaze stopy.Dítě na ně nejprve našlapuje normálně ,při dalším cvičení pak našlapuje na špičky.
♥ 18) Dítě obíhá kolem polštářů rozložených na podlaze tak,aby se jich nedotýkalo.
B) Věk 3 až 4 rok
♥ 1)Dítě se plazí jakou housenka (bez pomoci rukou a nohou)
♥ 2)Dítě si lehne na záda a nohama pohybuje jako při jízdě na kole.Na začátku šlape pomalu,pak postupně zrychluje.
♥ 3)Dítě skáče na jedné noze a vy ho přitom držíte za ruce.Pak nohy vystřídá a skáče na druhé
♥ 4)Dítě se pohybuje „po třech“. V jedné ruce drží lžíci.Při opakovaném cvičení drží lžíci v druhé ruce.
♥ 5)Dítě kráčí s nataženou paží a na hřbetu ruky nese lžíci.Pak paže vystřídá.
♥ 6)Pomocí novinového papíru vyznačte na podlaze linku dlouhou asi tři metry a širokou asi pět centimetrů.Dítě kráčí po této lince,aniž by kladlo nohy mimo ni.Vrací se pozpátku.
♥ 7)Provázkem vyznačte na podlaze kruh o obvodu asi dva půl metru.Dítě skáče snožmo střídavě vně a dovnitř kruhu.
♥ 8)Dítě běhá,aniž by se dotklo překážek rozestavěných po místnosti.
C) Věk 4 až 5 rok.
♥ 1)Dítě vyleze na židli a seskočí do kruhu vyznačeného na podlaze provázkem
♥ 2)Dítě zasáhne v běhu míč postavený na zemi
♥ 3)Dítě hází míč na zem jednou rukou a chytá ho.
♥ 4)Dítě skáče na vzdálenost patnácti kroků po jedné noze.Pravou ruku má položenou na pravém stehně a levou na levém stehně.
♥ 5)Dítě skáče po jedné noze a posunuje hokejový puk
♥ 6)Dítě skáče ve dřepu.Potom cvičení opakuje se zavřenýma očima.
♥ 7)Dítě skáče přes natažený provaz.Cvičení opakuje tak,že skáče přes provaz v různých výškách.
♥ 8)Dítě vyskakuje na jedné noze p schodech nahoru a potom zase seskakuje dolů.Opakuje cvičení i na druhé noze.
II. Jemná motorika
J rozvíjení jemných pohybů,které umožňují lepší kontrolu a lepší koordinaci prstů,rukou,očí atd.
J Pomůcky: míč,míček,kuličky,kostky,hrnce,kousky vlněné příze,drobné mince,bota,nit,vlna,párátka,šroub a matice,ponožky,oblečení,nůžky,štětce,voskovka,tužka,pravítko,časopis,skleničky….
A) Věk 2 až 3 roky
♥ 1)Dítě vyznačuje ve vzduchu kruhy pouze pomocí zápěstí a ruky.Paže musí zůstat přitisknutá k trupu.Při opakovaném cvičení drží v ruce míček.
♥ 2)Dítě před sebou pinká o zem míčem,který má obvod asi dvaadvacet centimetrů,míč zkouší odrážet jen jednou rukou,pak druhou.
♥ 3)Dítě hází míčem co možná nejdále,co možná nejvýše,hází jím o zeď co možná nejsilněji.Cvičení provádí nejdříve oběma rukama,pak pouze pravou rukou a poté levou rukou.
♥ 4)Dítě rovná kostky do řady za sebou.Pak ještě jednou symetricky do další řady.
♥ 5)Dítě staví věž z pěti nebo šesti kostek.Vedle symetricky staví druhou věž
♥ 6)Dítě šroubuje matici na šroub
♥ 7)Dítě obrací ponožky na ruby.
♥ 8)Dítě navléká knoflíky na nitku.
♥ 9)Dítě prosévá mouku,aniž by ji rozsypalo.
♥ 10)Dítě přelévá vodu z jedné skleničky do druhé ,aniž by ji vylilo.Cvičení opakuje s rýží.
♥ 11)Dítě rozbaluje kuličky zabalené v papíru
B) Věk 3 až 4 roky
♥ 1)dítě se posadí a s pomocí obou rukou kutálí míč kolem sebe
♥ 2)Dítě se palcem dotýká konečků ostatních prstů téže ruky.Cvičení provádí i s druhou rukou.Cvičení je třeba opakovat,dokud ho dítě nedokáže dělat rychle.
♥ 3)Dítě se musí dotýkat desky stolu dlaní,pak každým prstem.(Střídá přitom palec,dlaň,ukazováček,dlaň,prostředníček,dlaň atd.)
♥ 4)Dítě roztáčí na stole drobnou minci,kterou drží mezi palcem a ukazováčkem
♥ 5)Dítě staví věž z osmi až deseti kostek.Vedle pak postaví ještě jednu.
♥ 6)Dítě skládá na sebe drobné mince-co možná nejvýše.
♥ 7)dítě si obtáčí přízi kolem jednoho prstu,dvou prstů ,tří prstů a pak kolem celé ruky.
♥ 8)Z brček postavených do hrnku vybírá dítě jedno po druhém.Nejprve s pomocí palce a ukazováčku,pak palce a prostředníčku a pokračuje s dalšími prsty.Cvičení opakuje s nalámanými makarony,párátky,nasypanými zrnky rýže.Stejným způsobem se cvičení provádí i druhou rukou.
♥ 9)Dítě zabalí kartonovou roličku d papírového ubrousku nebo papírové utěrky a konce utáhne „jako bonbon“
♥ 10)dítě si rozšněruje botu a navléká tkaničku do dírek.
♥ 11)Dítě váže uzly na provázku
♥ 12)Dítě si zapíná a rozepíná svetr.
♥ 13Dítě ořezává tužky.
♥ 14)Dítě dělá díry do papíru.
♥ 15)Dítě kreslí přímky podle pravítka (ujišťuje se ,že přidržuje pravítko ve středu)
♥ 16) Dítě vyrábí různé předměty z modelovací hmoty.Například může udělat mističku nebo svícen,který pak natře vodovými barvami (Dítě nanáší vodové barvy jednotlivými dotyky štětce,nikoliv tahy )
♥ 17)Štětcem,voskovkou,nebo jinou tužkou spojuje dítě body ,které jsme vyznačili na papíře.
C) Věk 3 až 5 roky
♥ 1)Dítě leží na břiše a posílá vám míč.Ten musí projít pod židlí
♥ 2)Dítě navléká dvojitě gumičku přes malou krabičku.Obtáčí krabičku třikrát.
♥ 3)Dítě splétá tři kousky vlněné příze.
♥ 4)Dítě vyrábí náhrdelník z těstovin.Cvičení opakuje s knoflíky (střídavé navléká malé a velké),nebo se sponkami na papír
♥ 5)Nevařenou rýži ,kterou jsme nasypali do misky,přenáší dítě pomocí pinzety do hrnce.
♥ 6)Dítě rozstříhá list z časopisu na tři,čtyři,pět nebo více kousků a zkouší je poskládat dohromady jako skládanku.
III. Tělesné schéma
A) Věk 2 až 3 roky
♥ 1)Dítě pojmenovává všechny části těla panenky nebo medvídka,a svého těla.
♥ 2) Dítě pohybuje těmi částmi těla,které jmenujete.Později opakuje cvičení se zavázanýma očima.
♥ 3)Dítě stojí proti vám,postupně tiskne své čelo k vašemu čelu,pak pažinou,nos,koleno,lýtko atd.
♥ 4)Dítě schovává pod pokrývkou ty části těla,které vyjmenováváte.
♥ 5)Obkreslete hlavu dítěte a pověste náčrtek na zeď.Postupně každý den přikreslujte další části těla.
B) Věk 3 až 4 roky
♥ 1)zaujímejte různé postoje.Dítě vás sleduje a napodobuje vás.
♥ 2)Dítě vyjmenovává části těla které se dotýkají podlahy( když leží na zádech, na břiše atd.
♥ 3)Dítě vyjmenovává ty části těla,které potřebuje k tomu aby mohlo (jíst,cítit,poslouchat,běhat,vidět ,kreslit,plazit se,chodit)
♥ 4)Dítě postrkuje míč (hlavou,nosem,ramenem,kolenem,nohou,rukou,bradou,uchem,stehnem,patou)
♥ 5)Společně s dítětem střídavě vyjmenováváte rozličné části těla.Opakujte cvičení stále rychleji.
♥ 6)Dítě se zavázanýma očima pojmenovává tu část svého těla,které se dotknete
C) Věk 4 až 5 roky.
♥ Dítě se podle rad ,které mu dáváte ,dotýká jednotlivými částmi těla nejméně tří předmětů.Například „Dotkni se tří předmětů: jednoho rukou,druhého ramenem,a dalšího nohou“
♥ Nakreslete dvě postavy a na jedné z nich vynechte některé části těla (ucho,prst,)Dítě musí přijít na to co chybí.
♥ Dítě přiřazuje předměty,které pojmenuje ,k těm částem těla,k nimž patří.(řetízek-krk,bota-noha,náramek-ruka, prsten,brýle,pásek)
IV. Prostorová orientace
A) věk 2-3 rok
♥ 1)dítě leze,plazí se pod stolem a pod židlí
♥ 2)dítě chodí kolem židlí rozestavěných po místnosti,aniž by se jich dotklo
♥ 3)Dítě se pohybuje okolo různých předmětů v místnosti –může se plazit,lézt po čtyřech,chodit vzpřímeně
B) věk 3-4rok
♥ 1)Dítě hází míč pod nebo nad provazem,který je uvázán na dvou židlích,jež stojí metr od sebe.
♥ 2)Dítě pokládá míč nahoru,dolů,dává ho nad sebe,pod sebe,před ,za,vedle sebe,daleko od sebe,blízko sebe
♥ 3)rozložte na podlaze několik lístků papírů o velikosti asi třiceti centimetrů čtverečních.Dejte je na vzdálenost přibližně třiceti centimetrů od sebe.Dítě prochází mezi těmito listy aniž by se jich dotklo.
♥ 4)dítě dělá velké,pak malé kroky
♥ 5)Dítě se staví proti vám,zády k vám,vedle vás,blízko vás,daleko od vás,za vás,před vás
♥ 6)Dítě si dává ruce před nohy ,na hlavu,za záda,pod bradu,před oči ,pod kolena.
♥ 7)Z kostek nebo listů papírů postaví dítě dvě různě dlouhé cesty pro svá autíčka.Zeptejte se ho ,která cesta je kratší a která je delší.
♥ 8)Dítě dává malé knoflíky do misky a velké kolem misky
♥ 9)Porovnáváním talířů musí dítě zjistit,který je největší ,nejmenší a který je prostřední.
♥ 10)dítě porovnává krabice od potravin,například od cereálií,od sušenek atd. Vybírá nejnižší a nejvyšší.
♥ 11)Načrtněte na list papíru kruh, dítě umístí červená knoflík dovnitř kruhu,modrý knoflík vně kruhu,zelený knoflík blízko modrého ,černý knoflík daleko od modrého atd.
C) věk 4-5 rok
♥ 1)dítě sedí uprostřed v místnosti a vyjmenovává ,co vidí před sebou,vpředu,vzadu,za sebou,vedle sebe ,napravo,nalevo.
♥ 2) dítě rozděluje plechovky .Největší staví napravo,nejmenší nalevo.
♥ 3)Dítě spojuje kousky příze knoflíky rozmístěné po stole
♥ 4)Dítě napodobuje obrázky,které jste udělali na stole z kousků vlněné příze
♥ 5)Vytvořte z párátek nebo z brček obrazce a požádejte dítě,aby je napodobilo.
♥ 6)Dítě vytváří dráhu z kusů příze podle dráhy,kterou jste vytvořili na podlaze.
♥ 7)Dítě zakroužkuje ty křížky které mu označíte (a/modře zakroužkuj třetí křížek v druhé řadě. b/ červeně zakroužkuj druhý křížek ve třetí řadě c/ zeleně zakroužkuj první křížek ve čtvrté řadě d/ žlutě zakroužkuj čtvrtý křížek v první řadě. )
V. Časová orientace a rytmus
A) Věk 2 -3 rok
♥ 1)Dítě chodí po místnosti rychle,pomalu,
♥ 2)Dítě tleská podle vašich pokynů:rychle,pomalu.
♥ 3) Dítě vychodí papírový kapesník do vzduchu a posadí se na zem dříve,než se kamejník dtkne podlahy.
♥ 4)Dítě jde od židle ke stolu.Zeptejte se ho,odkud vyšlo.Kam došlo.
♥ 5)Dítě musí říct,jaké jídlo dostává ráno,jaké v poledne a jaké večer.Co jedlo k obědu,k večeři ,odpoledne.
♥ 6)Vyťukávejte pravidelný rytmus klepáním do stolu.Dítě chodí (podle pomalého rytmu, podle rychlého rytmu.)
♥ 7)Dítě zpívá a vyťukává rytmus písničky ťukáním do stolu
♥ 8)Dítě chodí podle rytmu.Když se budete plácat na stehna,bude chodit těžce jako medvěd.Budete-li klepat do stolu,dítě začne lehce klusat jako kůň.
♥ 9)Dítě chodí podle rytmu,který vyťukáváte vařečkou do stolu.Jakmile uhodíte silně vyskočí.
♥ 10)Tleskáte rukama a dítě jde dopředu (sleduje rytmus).Jakmile boucháte do stolu,jde pozpátku.
♥ 11) Když vyťukáváte pravidelný rytmus,chodí dítě okolo dvou židlí,které stojí vedle sebe.Jakmile zrychlíte ,běhá po celé místnosti.
♥ 12)Když dítěti ukážete lžíci ,silně tleská,když mu ukážete vidličku tleská pomalu.
B) Věk 4-5 rok
♥ 1)Dítě položí vidličku do středu stolu,nůž před vidličku,lžíci za vidličku,tužku před nůž,knoflík za lžíci.Pak se ho zeptejte ,který z předmětů je první,který poslední ,který je před kterým ,který je za kterým.
♥ 2)Dítě vyrovná na stůl několik předmětů.Pak vám říká,který je první,druhý,třetí,poslední,který leží hned před druhým ,hned za druhým,hned před třetím,hned za třetím.
♥ 3)Dítě objevuje rozdíly mezi dnem a nocí.Vypráví co dělají lidé během těchto dvou časových úseků.
♥ 4)Dítě vypráví ,co se přihodilo na začátku a na konci příběhu ,který jste mu právě přečetli,co se stalo před určitou událostí a co po jiné.
♥ 5)Dítě vyjmenovává ve správném pořadí dny v týdnu.Zeptejte se ho ,který je dnes den,který den byl včera atd.
♥ 6)Zeptáme se dítěte co je rychlejší a co pomalejší (letadlo-vlak, vlak-loď,želva-kachna,)
♥ 7)Dítě sleduje rytmus,který udáváte tleskáním,a bouchá v tomtéž rytmu do míče.
VI. Zrakové rozlišování
A)věk 2-4 roky.
♥ 1)vystříhané kolečka ,čtverce,trojúhelníky nechte roztřídit dítětem podle tvarů.
♥ 2)Položte na stůl talíř,vidličku,nůž,párátko,knoflík.Požádejte dítě ,aby vám ukázalo ( malý předmět ze dřeva,dlouhý předmět,který má hroty sloužící k jídlu, kulatý předmět na který se dává jídlo…)
♥ 3)Dít dává víčka na sklenice různých velikostí.
♥ 4)Sesypte dohromady různé druhy těstovin ,dítě odděluje jednotlivé druhy.
♥ 5)Dítě třídí knoflíky podle barev,velikosti, podle počtu dírek.
B)věk 4-6 rok.
♥ 1) Nakreslete ruku se čtyřmi prsty,tričko s jedním rukávem,hlavu bez vlasů,obličej bez nosu,úst,uší.Na každém z obrázků dítě hledá co chybí.
♥ 2)Dítě doplňuj obrázky tím,že stejnou věc dokreslí zrcadlově vpravo.
VII. Sluchové rozlišení
A)Věk 2 roky a více
♥ 1)Kolem dítěte ,které sedí na zemi se zavázanýma očima,rozložte předměty.Posaďte se metr od něho a zkuste vzít některý předmět,aniž byste způsobili hluk.Když vás dítě uslyší,zkusí předmět chytit.
♥ 2)Dítě napodobuje hlasy zvířat (kočky,ptáka,slepice,sovy,psa,vepře,krávy,kachny),které jste před ním reprodukovali.
♥ 3)Zavažte dítěti oči a vydejte nějaký zvuk.Dítě se vás pokouší najít.
♥ 4) Zavažte dítěti oči a vydávejte zvuky před a za ním.Dítě musí uhodnout ,z které strany zvuk přichází.
♥ 5)Řekněte dítěti dvě slova (vyslovujte pomalu) a zeptejte seo které je delší a které kratší.(les-borovice,ulice-dům,film-kamera,pláštěnka-bota,pondělí-středa,noha-nohavice,ohrada-dvůr,bez-kopretina,nit-bavlna)
♥ 6)Řekněte dítěti slovo a požádejte ho ,aby vám řeklo jiné slovo,které začíná stejným zvukem (tedy slabikou).Příklady: kachna—kamion, mašina..maminka)Obměna:Řekněte dítěti dvě slova a zeptejte se ho jestli začínají stejným zvukem.